Thursday, April 28, 2011

jambatan tanah tumpah darahku!

0415pm

28/4/2011

salam korg!
ngahahaha!betapa xcited nye ak
nk tjuk jambatan yg sememangnya teeelkenal(teeerkenal)
kat kg ak~
p/s:bukan kg ak la..SEBELAH kg ak..

klo korg tgk cter
"zombie kg pisang"
sure korg akan pasan jambatan ni..
part yg awie,n beberapa member dia dok kat jambatan
melarikan diri dri sekumpulan zombie~
n sbil 2 siap2 bakar jamun~

so..ni lah jambatan die!
yah!yah!yah!!!

ak terjumpe psal jambatan ni lat blog len

so ak pjam jap okeh?


The oldest railway bridge in Malaya is the Victoria Bridge in Karai


Karai adalah sebuah pekan kecil yang terletak 20 kilometer dari Kuala Kangsar,PERAK dan berhampiran dengan Kampung Enggor iaitu tempat tinggalku. Jambatan Victoria dibina pada tahun 1897 yang mana adalah jambatan yang paling maju di pantai barat dari sudut kejuruteraan pada masa ITU.Dibuka secara rasmi pada 1900 oleh Almarhum Sultan Idris Shah I and " British's Federated Malay States Residents-General Sir Frank Swettenham".


Apa yang menarik yang ingin kukongsi adalah kehidupan masyarakat Karai banyak dipengaruhi oleh jambatan ini dari dulu sampai sekarang. Jambatan ini menghubungkan Kampung Karai dengan Kampung Jamuan, iaitu kampung kedua-dua datukku tinggal. Setiap kali saya menaiki motor dan apabila bertembung dengan motor yang lain pasti salah satu pihak kena berhenti disebabkan jalan yang sempit.Secara tidak langsung boleh rapatkan hubungan dengan orang kampung. Laluan motor adalah agak licin apabila hujan kerana jalan ini diperbuat daripada besi,(basah sikit alamatnya licinlah) silap haribulan boleh tersungkur sebab jalan licin dan jatuh ke sungai terus. Ngeri betul kalau betul-betul berlaku.Terkadang kakiku seringkali terkena ekzos motor orang lain kerana ruang yang sempit.Tapi apa boleh buat, senyum jela... Tempat ini memang digemari oleh kaki pancing kerana terkenal dengan nama lubuk mat anjing .Apapun Karai memang penuh sejarah.
Jom melawat Karai!


0415pm
28/04/2011
tayar beskal ak pnah sangkut kat cni~
n bawah 2 ak nmpak arus sungai~
wah!

8 comments:

Ladida said...

besok aku nak terjah jambatan ni Insyaallah. =)

hadi! said...

lalida:huhu~nek moto je!n berenti tgh3 jambatan n tgk lubuk mat anjing.

deeya said...

nie yang makin buatkan jambatan tuh sempit mesti kaki2 pancing slalu lepak situ .. nak jambatan luas dpan rumah sye aje . jom la lalu lang situ .. huhu ~

hadi! said...

deeya:lagi bez sbb..sblah 2,rel ketapi..skali die lalu!mmg mcm nk roboh jmbatan 2!haha

Irnie said...

freeze..!! jambatan ni.. kalau ketapi lalu camne..? tak ke ngeri..?? just can't imagine camne moto and train leh pass by each other at the same time.. ;)

hadi! said...

irnie:ngeee~rel ketapi n laluan moto adalah berasingan~^^
tp..klo ketapi lalu,ahak!siap sedia tok tutup telinga..n jantung akn berdegup kcang!haiyah!

Anonymous said...

jln tok moto de yg lame n baru...yg bru tu x de le ngeri sngt, yg lme tu...fuh x tau nk ckt le....

Anonymous said...

jln tok moto de yg lame n baru...yg bru tu x de le ngeri sngt, yg lme tu...fuh x tau nk ckt le....