Friday, June 3, 2011

bila laki-laki nanges?

0430pm
3 /6/2011

ak jpe artikel ni~
so..korg yang laki ni..
jgn terlalu ego okeh?
dushhh!
p/s:1 penumbuk tok ak~

Setiap manusia mesti mempunyai pengalaman menangis, paling tidak pun sebaik sahaja selepas dilahirkan. Ia adalah fitrah semulajadi yang Allah S.W.T anugerahkan kepada manusia. Adalah tidak normal jika manusia tidak pernah menangis sepanjang hidupnya. Doktor-doktor di wad bersalin juga pasti akan risau sekiranya bayi yang baru dilahirkan tidak menangis dan mereka akan cuba merangsang tangisan bayi secepat mungkin. Menangis tidak terbatas pada perasaan sedih, malahan juga berkait rapat dengan kebahagiaan dan kegembiraan.

Ramai orang berpendapat menangis menandakan lemahnya emosi seseorang itu, lebih-lebih lagi lelaki. Masyarakat memandang sebagai satu aib yang besar sekiranya seseorang lelaki itu menangis, bahkan dikatakan kebudak-budakan. Maka sebab itulah lelaki lebih cenderung untuk menahan air matanya. Harus diingati bahawa lelaki juga merupakan makhluk hidup yang perlu mengungkapkan isi hati dan perasaannya dan menghilangkan kesedihannya. Justeru itu, tangisan lelaki bukanlah menandakan kelemahannya kerana jika mereka tidak menangis, tentu banyak sekali beban yang tersimpan di dalam batinnya.

Kajian yang dibuat oleh Dr William Frey daripada Pusat Kajian Mata dan Air Mata di Sant Poll Rams Medical Centre menjelaskan bahawa menangis amat berguna bagi kesihatan jiwa dan emosi seseorang. Adalah tidak elook untuk kesihatan apabila seseorang itu mengekang keinginan untuk menangis dalam keadaan yang mengharuskannya untuk menangis.

Dr Frey menjelaskan bahawa air mata sangat berkesan untuk membersihkan mata. Ia berperanan dalam mengubati tekanan jiwa yang disebabkan oleh masalah kesihatan fizikal seperti gastric ulser, hypertension, dan ulcerative colitis. Dr Frey juga mengaitkan ketegangan jiwa dan menangis melalui kajiannya terhadap beribu-ribu titisan air mata. Beliau mendapati air mata yang disebabkan oleh ketegangan jiwa mengandungi pelbagai hormon dan cas yang tidak stabil yang dihasilkan oleh badan ketika itu.

Kajian mendapati 85% wanita dan 73% lelaki berasa lega setelah menangis. Maka ini membuktikan air mata dapat membebaskan tubuh daripada bahan-bahan kimia yang boleh memberi tekanan jiwa.


1. Ditimpa Masalah – lelaki akan menangis apabila ada sesuatu yang menimpa mereka secara bertubi-tubi dan terlampau. Mungkin situasinya bertemu dengan kebuntuan untuk meleraikan masalah yang agak besar!

2. Sakit - lebih malang apabila sakit tersebut menyebabkan sehingga si lelaki tidak mampu untuk menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Sukar untuk mencari bekerja dan mencari nafkah untuk keluarga tersayang. Melihat air muka isteri dan anak-anak yang turut memikul beban tersebut akan menyebabkan si lelaki mengenang nasib dan menangis.

3. Cinta - dalam hubungan antara lelaki dan wanita kebiasaannya wanita menjadi mangsa tangisan. Tetapi lelaki juga mampu untuk menangis jika cinta pengarang jantung tidak menjadi atau lebih sedap berbunyi cinta terkondem di tengah jalan (hu3). Perlu dilihat dari segala sudut dan sejauh mana perjalanan lebuhraya cinta tersebut terjalin. Gagal mengekalkan hubungan dan mendapatkan cinta tersebut maka tangisanlah jadi peneman. Tangislah dari melakukan perkara gila seperti yang kerap berlaku kini iaitu ‘bunuh diri’.

4. Anak - pelik? Oh! Tidak, tidak perli sebenarnya. Sebagai lelaki yang punyai tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan menjalankan amanah Allah, lelaki menangis apabila melihat anak-anak yang jatuh sakit. Ini kenyataan kerana kasih sayang seorang bapa tidak akan putus. Lelaki jenis ini berfikiran anak adalah segala-galanya dan mungkin juga fikir , “bukan senang nak buat anak dan menjaganya (hu3)”.

Sesungguhnya tidak perlu kita berasa malu untuk menangis dalam situasi tertentu. Semoga dengan tangisan yang bermakna menjadi titik mula dalam pengubatan alternatif dan yang lebih penting lagi menangis kerana Allah S.W.T yang amat tinggi nilainya.

Maka… jika anda ingin menangis….menangislah seadanya… redakanlah tangisan anda setelah kelegaan menjelma… kemudian bangkitlah semula…

Cukuplah setakat perkongsian ini. Antara pengalaman yang amat berharga bagi seorang lelaki apabila ia pernah terjadi ke atas dirinya. Percayalah walau sekeras mana lelaki ketika bujangnya, apabila kamu sudah berumahtangga atau punyai tanggungjawab, kamu akan rasai kelainannya.

Bagaimana pengalaman kamu? Harap dapatlah kongsi pengalaman berharga kamu!


0432pm
3/6/2011
ak copy paste je ni~
pgakuan brani mati~

4 comments:

Aini Azman said...

klu dah nama lelaki mmg susah nak menangis,. klu mengalir air mata sekalipon dia akan mnyorok,.=)

hadi! said...

ain:ahaaa~sy x pnah nanges lagi..dh 5taun dh!camne ni ea?

qyra waka said...

hah?? x nanges?? ishk2...ciannye...ye ke da 5 taon x nanges ni?? hehehe...

Anonymous said...

hg rasa klu hg dpt anak, hg nanges x? huhu